Bijzonderheden    

Hoe langer hoe meer stations maken gebruik van een QSL-manager. Soms omdat er geen QSL-bureau in dat land aanwezig is, soms uit gemak, soms om $$ te sparen is. Een expeditie of een speciaal station maakt altijd gebruik van een of meer QSL-managers om de stroom van kaarten af te handelen. Welke QSL-route dat is kunt u in veel gevallen vinden in QRZ.COM, maar er zijn vele mogelijkheden tot raadplegen. Een erg handige site is bijvoorbeeld:

www.dxlabsuite.com/pathfinder/WebClient/

Hier vindt u een combinatie van verschillende zoeksites. Is een call bij de een niet aanwezig, dan wellicht bij een ander.

Vooral expedities kennen ondertussen een z.g. OQRS-systeem, Online QSL Request Systeem. Vaak staat dit vermeld in hun website op QRZ.COM of in een on-line log zoals Clublog.org. Mijn ervaring is dat dit betrouwbaar werkt. Het kost wel meer tijd dan Direct, maar scheelt u kaarten en kosten.

U kunt er niet meer op vertrouwen dat als op uw kaart niet de juiste QSL-route staat, uw kaart wel door een welwillend iemand zal worden doorgestuurd.


Het is ook nog mogelijk dat u in het geheel niet geïnteresseerd bent in QSL-kaarten. Het gebeurt regelmatig dat kaarten niet worden afgehaald. In dat geval worden de kaarten na twee jaar en na publicatie teruggestuurd naar Arnhem en krijgen de vermelding: GEEN INTERESSE. Al met al is er toch redelijk wat tijd en kosten gespendeerd aan uw ongewenste kaart. U kunt uw niet-interesse kenbaar maken aan het DQB. Beter is nog om uw tegenstation ervan op de hoogte te stellen.